Op zondag 21 juni gaan de leden van erfgoedvereniging “De Baronie van Cranendonck” wandelen.  Ze bezoeken tijdens hun maandelijkse natuurwandeling het natuurgebied Zig en Goort, het afwisselende landschap tussen Abeek en Lossing. Bosjes, weilanden en akkers, laagveenmoerassen en vooral 17 ha vijvers met rietkanten en moeraszones maken dit gebied uitermate aantrekkelijk. De Zig maakte ooit deel uit van een uitgestrekt moerasgebied langs de Belgisch-Nederlandse grens. Limburgs Landschap, de Vlaamse Lamdmaatschappij en de gemeente Kinrooi hebben met gebundelde krachten het vijvergebied tussen Abeek en Lossing in ere hersteld nadat het in de jaren ’50 van de vorige eeuw was drooggelegd en beplant met populieren. Vanuit de vogelkijkhut aan de rand van het gebied maak je kans om één van de bewoners zoals waterral, blauwborst, sprinkhaanrietzanger, bever, roerdomp en woudaapje te ontdekken. Maar ook voor libellen zoals de smaragdlibel en de metaalglanslibel is de Zig een waar paradijs.

Iedereen is welkom om zich om 9u30 op het parkeerterrein bij het Schepenhuis (Os Moen) te Budel bij de groep wandelaars te voegen. De eigenlijke wandeling begint op de parking aan de Doorslagstraat tussen Molenbeersel en Kinrooi. Iedereen is van harte welkom.